Školní poradenské pracoviště

Školní poradenské pracoviště (ŠPP) slouží k poskytování poradenských a konzultačních služeb pro žáky, jejich zákonné zástupce a pedagogy. Dále slouží k včasnému odhalování rizikových projevů chování ve škole, k zajištění kvalitní podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných, k zajištění rovných příležitostí žáků a poskytováním kariérových informací. Veškeré služby ŠPP jsou bezplatné.

Některé služby ŠPP jsou poskytovány pouze na žádost žáka nebo jeho zákonného zástupce. Služby ŠPP mohou být poskytovány také na základě žádosti jiných školských zařízení nebo na základě rozhodnutí orgánu veřejné moci (např. OSPOD). Služby obecně kladou důraz na důvěrnost jednání a ochranu osobních dat žáků.

Školní poradenské pracoviště v ZŠ Gabry a Málinky je tvořeno

  • výchovným poradcem/ kariérovým poradcem,
  • metodikem prevence,
  • speciálním pedagogem,
  • školním psychologem.

Školní poradenské pracoviště úzce spolupracuje se všemi pedagogickými pracovníky školy, třídními učiteli, asistenty pedagoga, s Pedagogicko-psychologickou poradnou a Speciálním pedagogickým centrem Zlín a se zákonnými zástupci žáků. Pracovníci školního poradenského pracoviště mají pevně stanoveny konzultační hodiny pro žáky, jejich zákonné zástupce a pedagogické pracovníky. Konkrétní schůzku je dobré si předem telefonicky domluvit se členy školního poradenského pracoviště.

Personální zajištění ŠPP

  • výchovná poradkyně: Ing. Alena Škubníková
  • tel. 577 336 120, email: skubnikova.alena@zsgm.cz
  • konzultační hodiny: středa 14.30 - 15.30 hod.

Věnuje se problematice procesu integrace žáků se SVP, včetně integrace nadaných žáků. Vykonává činnost poradenskou, metodickou, informační, o těchto činnostech vede písemnou dokumentaci. Náplň práce výchovného poradce je uvedena ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.

Výchovná poradkyně

  • se věnuje procesu integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně integrace nadaných) na školách
  • vykonává administrativní činnosti, jako je evidence žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, nadaných žáků a těch, kteří mají individuální vzdělávací plán z jiných, například zdravotních důvodů
  • konzultuje výsledky z pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogického centra a jiných odborných vyšetření
  • jedná se zákonnými zástupci, třídními učiteli a pracovníky školského poradenského pracoviště o vzdělávacích a výchovných potřebách žáků
  • průběžně spolupracuje s třídními učiteli a pracovníky školského poradenského zařízení při mapování problémů ve vzdělávání žáků
  • shromažďuje odborné zprávy a informace o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení
  • spolupracuje s třídními učiteli a rodiči při řešení aktuálních výukových problémů žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
  • sleduje nové poznatky v oblasti péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

Kariérový poradce

Věnuje se problematice kariérového poradenství. Vykonává činnost poradenskou, metodickou, informační, o těchto činnostech vede písemnou dokumentaci. Náplň práce výchovného poradce je uvedena ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Činnost kariérového poradce vykonává v ZŠ Gabry a Málinky Ing. Alena Škubníková v kooperaci se školním psychologem PhDr. Evou Máčalovou.

Konzultační hodiny kariérového poradce:

  • PhDr. Eva Máčalová
  • pondělí 13.30 – 15.30 hod., email: macalova.eva@zsgm.cz
  • Ing. Alena Škubníková
  • středa 14.30 - 15.30 hod., email: skubnikova.alena@zsgm.cz

Kariérová poradkyně v kooperaci se školním psychologem:

  • pomáhá žákům a zákonným zástupcům s profesní orientací po celou dobu školní docházky tak, aby se žáci v budoucnu uplatnili na trhu práce
  • pomáhá vycházejícím žákům s výběrem odborného učiliště či střední školy, organizuje společné exkurze, návštěvu – burzy škol a informačního poradenského střediska na úřadu práce, prezentace středních škol ve škole
  • organizuje informační schůzky pro zákonné zástupce vycházejících žáků (informace o přijímacím řízení, setkání se zástupci ze středních škol)
  • podává základní informace k přijímacímu řízení
  • eviduje přehledy o žácích přijatých/nepřijatých na střední školu
  • spolupracuje s třídními učiteli a ostatními učiteli a s metodikem prevence při řešení výchovných problémů, záškoláctví, dlouhodobé absence či šikany

Školní metodička prevence

  • Mgr. Marcela Zvoníčková, tel. 577 336 120, e-mail: zvonickova.marcela@zsgm.cz
  • Konzultační hodiny: středa 14.15 – 15.15 hod

Zabezpečuje oblast prevence rizikového chování žáků. Vykonává činnost metodickou, koordinační, informační, poradenskou. Připravuje, koordinuje a realizuje preventivní program školy, spolupracuje s orgány státní správy, vede písemnou dokumentaci o činnosti. Náplň práce školního metodika prevence je uvedena ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Prioritním cílem preventivní strategie školy je podpora bezpečného chování, zdravého životního stylu žáků a pozitivních mezilidských vztahů.

Metodička prevence

  • pracuje v oblasti prevence sociálně patologických jevů, zajišťuje metodickou, koordinační a poradenskou činnost v problematice prevence rizikového chování, jako jsou např. šikana, užívání návykových a psychotropních látek, záškoláctví, agresivita, rizikové sexuální chování, rizika školního neúspěchu aj.
  • zvyšuje všeobecnou informovanost mezi rodiči, učiteli a žáky tak, aby byla zajištěna maximální primární prevence těchto jevů
  • úzce spolupracuje se třídními učiteli a podporuje bezpečné a zdravé klima ve třídě a ve škole
  • vyhodnocuje varovné signály spojené s možností výskytu rizikového chování a poskytuje poradenskou činnost
  • podílí se na tvorbě a naplňování Minimálního preventivního programu školy
  • organizuje přednášky a besedy spojené s uvedenou problematikou
  • je tvůrcem preventivního programu školy, koordinuje aktivity školy zaměřené na prevenci sociálně patologických jevů
  • metodicky vede činnosti a koordinuje vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů
  • koordinuje aktivity zaměřené na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců
  • kontaktuje odpovídající odborné pracoviště a participuje na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu sociálně patologických jevů
  • prezentuje výsledky preventivní práce školy, získává nové odborné informace a zkušenosti

Soubory ke stažení (z úložiště edupage.org)

Speciální pedagog

Podílí se na vytváření programu poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb žákům. Vyučuje žáky předmět speciálně pedagogické péče, komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci. Náplň práce je uvedena ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.

  • Mgr. Táborská, tel. 577 336 120, e-mail: taborska@zsgm.cz
  • Konzultační hodiny: středa: 15.15 – 16.15 hod

Školní psycholožka

  • PhDr. Eva Máčalová, tel. 734 780 342, e-mail: macalova.eva@zsgm.cz
  • Konzultační hodiny: pondělí 13.30 – 15.30 hodin

Podílí se na vytváření programu poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb ve škole, včetně programu primární prevence. Komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci. Zajišťuje péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Náplň práce je uvedena ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.

Cílem práce školního psychologa je zlepšit psychickou pohodu žáků, pomoci při zvládání různých problémů a přispět k vytváření pozitivního školního prostředí. Zde jsou hlavní oblasti, které školní psycholog pokrývá:

  • individuální konzultace pro děti: školní psycholog poskytuje individuální podporu žákům, kteří mají problémy s emocemi, chováním, stresovými situacemi, sebevědomím nebo vztahy s vrstevníky. Pomáhá jim najít způsoby, jak se vyrovnat s těmito problémy. Podporuje rozvoj osobnosti žáků, jejich sociálních dovedností, pomůže určit vhodný učební styl k efektivnímu učení
  • konzultace s učiteli, asistenty pedagoga: školní psycholog spolupracuje s učiteli i asistenty pedagoga při řešení problémů žáků, poskytuje poradenství v otázkách chování, pozornosti nebo výkonu žáků ve výuce
  • poradenství pro rodiče: školní psycholog poskytuje poradenství rodičům týkající se výchovy, komunikace s dětmi, řešení problémů, které mohou mít doma nebo ve vztahu k dítěti. Může také pomoci rodičům při rozhodování o dalším vzdělávání a podpoře dítěte
  • podpora při práci s dětmi s problémy v učení: psycholog může učitelům i asistentům pedagoga pomoci, jak pracovat se žáky s problémy ve výuce (např. dyslexie, dysgrafie, ADHD) a navrhnout konkrétní přístupy, jak s těmito žáky pracovat
  • podpora při zvládání traumat: v případě, že žák zažil nějaký traumatický zážitek (např. rozvod rodičů, úmrtí blízkého, šikana), školní psycholog pomáhá s jeho zpracováním a adaptací na novou situaci. Pomáhá žákům i pedagogům zvládat stres a emoce v těžkých obdobích
  • orientační posouzení schopností a dovedností budoucích prvňáčků z hlediska připravenosti pro školu
  • spolupráce s metodikem prevence při diagnostice tříd a sociálního klimatu
  • kariérové poradenství - pomáhá žákům orientovat se v možnostech jejich budoucího studijního či profesního zaměření, poskytuje poradenství při volbě střední školy nebo povolání
  • podpora spolupráce třídního učitele a třídy
    Školní psycholog se řídí školským zákonem, příslušnými směrnicemi, vyhláškami a doporučeními a etickým kodexem školního psychologa. (Etické normy práce školního psychologa, Oakland, Goldmanová, Bishoff, přijaté jako etické normy Asociace školní psychologie ČR a SR).

Třídní učitel

Třídní učitelé vykonávají výchovnou práci se žáky. Činnosti jsou zaměřené především na osobnostní a sociální rozvoj žáků. Výchovná práce se uskutečňuje formou třídnických hodin.

Asistent pedagoga

Asistenti pedagogů spolupracují s dalšími členy týmu poradenských pracovníků školy.

Asistenti pedagoga v ZŠ Gabry a Málinky:

  • Bc. Alžběta Struhařová, e-mail: struharova.alzbeta@zsgm.cz
  • Bc. Leona Šuráňová, e.mail: suranova.leona@zsgm.cz
  • Mgr. Marie Maryášová, e-mail: maryasova.marie@zsgm.cz
  • Bc. Lucie Strnadová, e-mail: strnadova.lucie@zsgm.cz